CMD groepsproject – Compleet ontwerpproces
Online onderwijs werd sinds de uitbraak van de coronacrisis het ‘nieuwe’ normaal. Onderwijsinstellingen stapten massaal over op lesgeven op afstand en moesten zich noodgedwongen aanpassen. Dit alles verliep niet zonder problemen. De interactie tijdens de lessen daalt en leerlingen zijn minder gemotiveerd. Tijd voor verandering!
Tijdens ons onderzoek zagen wij in dat milieu en duurzaamheid een maatschappelijk probleem is in onze samenleving. Wij kwamen tot het inzicht dat dit onderwerp in het onderwijs te weinig aandacht krijgt. Leerlingen hebben nauwelijks kennis over milieu en duurzaamheid en weten niet goed hoe ze zelf een steentje kunnen bijdragen.
Onze ontwerpvraag:
”Hoe kunnen we onderbouw havo- leerlingen stimuleren om op een interactieve manier informatie over milieu en duurzaamheid actief toe te passen in het dagelijks leven met behulp van digitale middelen?”
Huidige situatie
Door het succesvol afronden van een centraal eindexamen is het diploma binnen en kunnen leerlingen hun eigen studiekeuze voortzetten. Per vak zijn er concrete afspraken en is er een examenprogramma welke onderdelen er getoetst moeten worden. Kijkend naar het onderwerp ‘milieu en duurzaamheid’ ontbreekt hierover samenhang en structuur. In de huidige situatie gebeurt er op scholen en instellingen al van alles op het vlak van duurzaamheid. Deze aanpak is kwetsbaar en duurzaamheid verdwijnt na verloop van tijd weer van de agenda. Bij verschillende vakken wordt informatie over milieu en duurzaamheid gegeven, maar het grote perspectief wordt belicht en de leerling als individu heeft een kleine rol. Dit heeft als gevolg dat leerlingen niet goed weten hoe ze deze theorie moeten toepassen in hun eigen lifestyle.
Gewenste situatie
Milieu en duurzaamheid is een breed en belangrijk begrip dat steeds meer aandacht wil en moet krijgen. Vooral binnen het voortgezet onderwijs; de jonge generatie van nu moet straks het verschil maken. Binnen de lessen op school zien leerlingen graag praktijkgerichte voorbeelden die ze direct kunnen toepassen in hun eigen lifestyle. Zo krijgen ze het gevoel dat ze zelf een steentje kunnen bijdragen aan het milieu. De koppeling van theorie naar praktijk wordt binnen en buiten school direct werkelijkheid. Leerlingen passen hun opgedane kennis direct toe in de praktijk én voegen dit toe aan hun eigen routine. Bewustwording wordt gecreëerd en de impact van leerlingen als individu op het milieu wordt werkelijkheid. Kortom, een duurzame toekomst begint nu!
Interviews
Na verdiepend deskresearch zagen we in dat milieu en duurzaamheid een breed en belangrijk begrip is dat bij jongeren erg onbekend is. Om de actuele situatie in kaart te brengen en de wensen en behoeftes van de doelgroep te peilen, hebben we verschillende interviews afgenomen. Hieruit kwam vooral naar voren dat jongeren bij verschillende vakken les krijgen over milieu en duurzaamheid, maar dat de toepassing in het dagelijks leven gering is. Dit komt omdat ze niet goed weten hoe ze zelfstandig een steentje kunnen bijdragen. Leerlingen werken graag samen en competitie helpt hierbij om de motivatie hoog te houden.
Ontwerpcriteria
Inzichten vanuit het onderzoek hebben we geanalyseerd en bruikbare data werd omgezet in ‘insight cards’. Uiteindelijk hebben we de belangrijkste inzichten geformuleerd in vier ontwerpcriteria . Deze richtlijnen bieden houvast en structuur bij het ontwikkelen van een concept. Op deze manier kunnen de wensen en behoeftes van de gebruiker bij elke stap in het ontwerpproces op een directe manier getoetst worden.
Creatieve technieken
Door het gebruik van verschillende divergerende en convergerende creatieve technieken, hebben we als team meerdere brainstormsessies georganiseerd. Dit hielp om ‘out of the box’ te denken en creatieve en uitlopende ideeën te genereren. Op deze manier hebben we een set aan ideeën verzameld om tot een waardevol concept te komen. Tijdens de brainstormsessies werden de ontwerpcriteria er constant bij betrokken om de wensen en behoeftes van de gebruiker te valideren. Vervolgens werd het concept stap voor stap gerealiseerd. Door het gebruik van schetsen en wireframes werd het concept op een itererende manier uitgewerkt.
Culture probe
Om onze milieubewuste en praktijkgerichte opdrachten te testen bij de doelgroep, hebben we gebruik gemaakt van een culture probe. Op deze manier konden we onze opdrachten valideren en testen of deze daadwerkelijk aansluiten bij de doelgroep. Door het uitwerken van een opdrachtenboekje kon de doelgroep op een zelfstandige manier en op afstand aan de slag. Bij elke opdracht zat een reflectie formulier bijgesloten. Door het beantwoorden van korte vragen zagen we in of de opdrachten daadwerkelijk toepasbaar waren in het dagelijks leven van havo- leerlingen. De resultaten hiervan waren zeer positief.
A/B testen
Op een itererende wijze hebben we de wireframes van de app stap voor stap uitgewerkt. Door het gebruik van sitemaps en schetsen verliep dit proces effectief. Als laatste iteratie hebben we gebruik gemaakt van een A/B test. Op deze manier hebben we onze vijf basisschermen getest op het gebruik van kleur, indeling en interactieve knoppen. Tijdens de test hebben we verschillende variaties van hetzelfde scherm naast elkaar gezet en gevalideerd welke het meest effectief is. Door kleine aanpassingen in het visual- en interaction design zorgden we ervoor dat de gebruiker op een optimale manier door onze app heen kan navigeren.
Stekkie is dé plant die binnen en buiten de klas met de leerling meegroeit op basis van milieubewust gedrag!
Maar hoe werkt dit nou precies?
Leerlingen verzorgen samen hun ‘stekkie’ via een app. Door het gezamenlijk uitvoeren van milieubewuste opdrachten blijft de plant in leven. Deze opdrachten bestaan uit levensechte dilemma’s. Hierdoor kunnen leerlingen hun opgedane kennis direct toepassen in hun eigen lifestyle. Als het leven van de plant in gevaar is, krijgen de leerlingen via de app een melding om gezamenlijk in actie te komen. In de app kunnen leerlingen met de ‘voortgangsbalk’ zien hoe de plant er voor staat. Als leerlingen de school verlaten, verzorgen ze individueel hun eigen ‘stekkie’ via de app. De app biedt praktijkgerichte opdrachten aan die leerlingen direct kunnen toepassen in hun routine. In deze app wordt de interactie tussen leerlingen op een positieve manier gestimuleerd. Zo kun je samen deelnemen in opdrachten en elkaars individuele ‘stekkie’ bezoeken. Door middel van persoonlijke herinneringen, tips en meldingen vanuit de app worden de leerlingen actief gestimuleerd om milieubewust gedrag te blijven vertonen.